Università di Bergamo > Cerlis > English Version > CERLIS Series

Gabriella Carobbio & Alessandra Lombardi (eds.)

La comunicazione orale nel turismo. Analisi di generi comunicativi in lingua tedesca

(ISSN 2532-2559 / ISBN 978-88-97413-22-6)

The contributions collected in this volume investigate orality in tourism from five different perspectives, with particular reference to the communicative practices in German. The collection aims at offering not only a precise description of the structural, linguistic and interactional characteristics of some multimodal genres of institutional tourism communication (guided tours, audioguides, audiodescriptive guides), but it also provides the theoretical and methodological basis for the development of tools supporting face-to-face interaction in tourism ("bi- and multi-lingual dialogue models"). In addition, it delivers useful criteria for the analysis of the pragmatic and argumentative functions of syntactic structures used within the context of the political debate on tourism.

Gabriella Carobbio / Alessandra Lombardi

Marcella Costa / Miriam Ravetto

‘Mostrare, vedere, identificare’: l’orientamento spaziale in visite guidate e audioguide in lingua tedesca

Antonella Nardi